over ons

Kiwanis komt van een uitdrukking in het ‘American Indian’ (stam Ochipew), ‘Nun Kee-wanis’, wat wil zeggen ‘we onderhandelen’ of ‘we delen graag onze bekwaamheden’.

In het Nederlands wordt de naam Kiwanis tegenwoordig graag uitgelegd als ‘Laat zien wie en wat je bent’ en ‘Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden’.

Kiwanis Kortrijk…R'n'R...

…werd opgericht op 1 maart 1973, en gecharterd op 30 maart 1974, onder stichtend voorzitter Siegfried Vindevogel. Onze peterclubs waren Roeselare I en Tournai-Picardie.

Door de jaren heen waren wij pete-club voor : Veurne (1974), Knokke-Zoute (1976), Wervik (1986) en Kortrijk-Ring (1999).

We tellen vandaag 19 leden, en zijn een service club die zich ten dienste stelt van de kinderen in de samenleving.

Naast de ondersteuning aan overkoepelende Belux & internationale Kiwanis-projecten (bv. Children's Fund (o.a. 'Eliminate’), Special Olympics Belux,...), richt de club zich vooral op lokale projecten in de regio Zuid-West Vlaanderen.

Onze belangrijkste fundraising is onze aanwezigheid op de Kortrijkse zomermarktjes, verkoop van Rosé wijn & kaasplank, en onze jaarlijkse after works.

Hoe is Kiwanis ontstaan ?

Opgericht in Detroit (Michigan, USA) in 1915 was Kiwanis oorspronkelijk een netwerk van ondernemers. Dit is snel uitgegroeid tot een internationaal erkende serviceclub waarvan het doel is om kinderen van de gehele wereld te dienen. Één aspect blijft echter ongewijzigd : op dit moment is Kiwanis nog steeds een uitstekend middel om nieuwe vrienden te maken, nieuwe vaardigheden te verwerven, aan te zetten om deze vaardigheden te gebruiken en ondertussen de sociale acties te steunen en dit wereldwijd.

De eerste slogan van de Kiwanis verschijnt in 1920: “We build”. Goedkeuring van de zes doelstellingen van Kiwanis in 1924. De eerste Kiwanis club georganiseerd buiten de VS en Canada, club Tijuana, Baja California, Mexico, ontving haar Charter in 1962.

Stichting van de eerste Europese clubs was in Wenen, Oostenrijk, evenals in Brussel, België in 1963.

De eerste Kiwanis club voor vrouwelijke leden werd gesticht in 1987.

“Serving the children of the world” werd in 2005 de nieuwe slogan van Kiwanis.

Onze waarden

Kiwanis is een filosofie, gebaseerd op een aantal van de kernwaarden die de basis van onze beweging vormen, en dat onderscheidt ons van alle andere verenigingen. Deze kernwaarden werden 100 jaar geleden geschreven en zijn nu in de wereld waarin we leven, actueler dan ooit.

De 6 doelstellingen van Kiwanis

• Het stellen van menselijke en geestelijke waarden boven de materiële.
  • Het aanmoedigen van de dagelijkse toepassing van de « Gulden regel » in alle menselijke relaties. “Behandel een ander zoals jezelf door hem behandeld wil worden”
  • Het bevorderen van de aanvaarding en toepassing van hogere sociale, zakelijke en professionele maatstaven.
  • Het tot stand brengen, door woord en daad, van een meer ontwikkelde, meer actieve en meer dienstvaardige maatschappij.
  • Het vinden, langs de Kiwanis clubs om, van de weg naar duurzame vriendschap, naar onbaatzuchtige dienstverlening en naar het uitbouwen van een betere samenleving.
  • Het samenwerken om gezonde opvattingen en edele idealen na te streven en in stand te houden, die meer eerlijkheid, rechtvaardigheid, vaderlandsliefde en goede wil met zich meebrengen.

Honderste verjaardag

In 2015 vierde onze organisatie haar 100-jarig bestaan. Gelanceerd door een handvol zakenlieden, is Kiwanis uitgegroeid tot een wereldwijde organisatie die dienstverlening en efficiënte liefdadigheid hoog in het vaandel draagt en meer dan 600.000 leden telt verspreid over 80 landen.

Ons district Belgium-Luxembourg

Het District Belgium-Luxembourg die alle clubs in België en het Groothertogdom Luxemburg omvat, bevat 18 divisies met momenteel ruim 200 clubs, en rond de 4.200 leden.

www.kiwanis.be